Oferta pracy dla spawacza, ślusarza, mechanika lub innego fachowca, którą firma publikuje w sieci, staje się nie tylko informacją dla potencjalnych pracowników, ale także wizytówką samego przedsiębiorstwa. Ogłoszenie mogą znaleźć bowiem zarówno fachowcy poszukujący zatrudnienia w danej branży, jak i kontrahenci. Co więcej: wiele firm traktuje etap rekrutacji jako pewien element działań marketingowych, ponieważ pozwala on na ukazanie organizacji jako wiarygodnego, rzetelnego i cenionego pracodawcy.
Niezależnie od stanowiska i branży, w jakiej prowadzona jest rekrutacja, istotne będą:
Tytuł oferty nie musi być długi. Wystarczy zaledwie kilka słów, które podsumują najważniejsze informacje o zatrudnieniu i odpowiedzą na pytania:
Na pierwszym miejscu powinna znaleźć się nazwa stanowiska albo specjalizacji (np. spawacz konstrukcji stalowych albo spawacz maszyn), można dodać również nazwę branży lub wykorzystywanej technologii (np. spawacz MIG/TIG). Oprócz tego warto wskazać miejsce zatrudnienia - miejscowość, ewentualnie (w przypadku pracy za granicą) kraj. Na trzecim miejscu wielu pracodawców umieszcza kluczową zaletę danej oferty, np. informację o stawce godzinowej albo informację o tym, że kandydat do pracy za granicą nie musi biegle znać języka obcego.
Umieszczenie w ogłoszeniu o pracy dokładnych danych pracodawcy lub agencji pracy pokazuje, że oferta jest wiarygodna. Oprócz podstawowych informacji, takich jak nazwa firmy i adres jej siedziby, można podać również NIP lub KRS oraz Regon.
Zawsze warto umieścić w ogłoszeniu o pracy adres strony internetowej przedsiębiorstwa oraz jej logo - dzięki temu marka zyskuje większą rozpoznawalność jako pracodawca.
W ogłoszeniach o pracy znajduje się przycisk, który umożliwia wysłanie zgłoszenia aplikacyjnego z CV. Warto jednak ułatwić kandydatom kontakt z firmą jeszcze zanim wyślą oni aplikację. Najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie w ofercie pracy nazwiska, numeru telefonu i adresu mailowego osoby odpowiedzialnej za rekrutację, która będzie mogła udzielić dodatkowych informacji.
Jeśli w przedsiębiorstwie nie ma wyznaczonego pracownika zajmującego się zbieraniem zgłoszeń, wystarczy założenie dodatkowego adresu mailowego specjalnie na potrzeby prowadzonej rekrutacji. Dzięki temu kandydaci zyskają możliwość zadania pytań.
Bardzo ważnym z punktu widzenia marketingu elementem anonsu jest prezentacja samego pracodawcy. Co napisać w ogłoszeniu o pracy na temat firmy? Opis nie powinien być długi - ok. 4 - 5 linii tekstu w zupełności wystarczy. W prezentacji firmy można umieścić m.in.:
Treść (tekst) ogłoszenia o pracy składa się z trzech głównych części: opisu stanowiska, opisu wymagań oraz oferowanych warunków zatrudnienia. Najczęściej w ogłoszeniach o pracy te elementy pojawiają się właśnie w takiej kolejności. Jednak podczas przygotowywania treści oferty łatwiejsza może okazać się odwrotna kolejność, czyli zebranie najpierw wymagań wobec kandydata i zapewnianych warunków zatrudnienia, a dopiero po ich wypisaniu - przygotowanie ogólnego opisu stanowiska. W ten sposób łatwiej jest przejść od szczegółu do ogółu i uniknąć powtarzania informacji.
Opis stanowiska pracy - powinien dostarczyć potencjalnemu pracownikowi najważniejszych informacji na temat stanowiska pracy. Warto zamieścić tu takie dane, jak:
Opis wymagań wobec kandydata - najczęściej poprzedzany nagłówkiem "Oczekujemy" lub "Czego oczekujemy". W tej sekcji powinny znaleźć się wszystkie ważne wymagania, które kandydat powinien spełnić, aby mieć szansę na pozytywne przejście rekrutacji. Najczęściej wśród wymagań pojawiają się m.in.:
Opis oferowanych warunków pracy - poprzedzany najczęściej nagłówkiem "Oferujemy" lub "Co oferujemy". Ta część ogłoszenia ma przekonać fachowca do pracy u danego pracodawcy. Warto wymienić tu wszystkie zalety miejsca pracy oraz działania firmy, prowadzone z myślą o pracownikach, np.:
W dobrze przygotowanym formularzu do publikacji ogłoszenia te trzy pozycje stanowią najczęściej odrębne pola:
Kandydaci powinni o tym pamiętać, ale informację o wymaganej klauzuli można zamieścić również w opisie ogłoszenia. Wyrażenie przez kandydata zgody na przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne, aby firma w ogóle mogła przystąpić do rozpatrywania aplikacji w czasie procesu rekrutacji.
Choć oferta pracy ma - jak wspomnieliśmy - pewien wpływ na kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa, to jest to przede wszystkim komunikat. Dlatego warto zadbać, aby tekst był maksymalnie przejrzysty:
Naprawdę dobrze napisana oferta pracy dla spawacza, mechanika czy innego fachowca z branży przemysłowej to dziś rzadkość. Można zauważyć, że starannie zredagowane ogłoszenia, publikowane np. w mediach społecznościowych, spotykają się z dużym uznaniem i pozytywnymi komentarzami ze strony kandydatów. Jest zatem o co walczyć.
Firmom, które prowadzą rekrutację pracowników dla przemysłu stale albo też publikują ogłoszenia o pracy co pewien czas, warto polecić metodę, stosowaną np. przez agencje pracy. Polega ona na przygotowaniu wewnętrznego szablonu, który w razie potrzeby jedynie wypełnia się konkretnymi informacjami, odpowiednimi do danego stanowiska. Jest to wzór oferty pracy, zgodny z wymogami przedsiębiorstwa, a jednocześnie przygotowany z myślą o skutecznej rekrutacji kandydatów.
Dla ułatwienia zadania osobie przygotowującej ogłoszenie można sporządzić nawet dłuższą listę różnych opcji i podczas redagowania oferty po prostu powybierać z niej te elementy, które będą pasowały do prowadzonej rekrutacji. Natomiast opis firmy może być identyczny w każdym ogłoszeniu. Dzięki temu znacznie zmniejsza się ryzyko, że istotne dane zostaną pominięte. Każde publikowane ogłoszenie jest kompletne, a jego zredagowanie trwa znacznie krócej.